الخميس، 11 أبريل 2013

أصوامنا هل يقبلها الله

                            أصوامنا هل يقبلها الله
اتفق الشعب المسيحي المصري مع نفسه علي الصوم كل الشعب كل المسيحيين ثلاثه ايام اعتبارامن اول امس لكي ينجينا الله من التجربه لننقطع عن الطعام ونلجأ الي الله لينقذنا كما في سابق عهده انقذ الكنيسه وكما هو دائما حنان ورحيم وصمنا وصام اناس وقال اخروون اننا بالفعل صائمون لكن هيهات ان نتصور يوما اننا صائمون ونحن عن اكل حلله الله ممتنعون ................ لذا نجد الرسول بولس يصرخ ويصرح لتلميذه تيموثاوس اصحاح 4 ويقول

1   و لكن الروح يقول صريحا انه في الازمنة الاخيرة يرتد قوم عن الايمان تابعين ارواحا مضلة و تعاليم شياطين* 2 وقد خدعهم رياء قوم كذابين كويت ضمائرهم. 3  مانعين عن الزواج و امرين ان يمتنع عن اطعمة قد خلقها الله لتتناول بالشكر من المؤمنين و عارفي الحق* 4  لان كل خليقة الله جيدة و لا يرفض شيء اذا اخذ مع الشكر* 5  لانه يقدس بكلمة الله و الصلاة* 6  ان فكرت الاخوة بهذا تكون خادما صالحا ليسوع المسيح متربيا بكلام الايمان و التعليم الحسن الذي تتبعتههاتقولي طب واحنا مالنا بالناس الوحشه ديه ديه بدعه قديمه والكنيسه حربتها واذالتها والدليل اهوه

  http://st-takla.org/pub_Bible-Interpretations/Holy-Bible-Tafsir-02-New-Testament/Father-Antonious-Fekry/15-Resalet-Timothawos-1/Tafseer-Resalat-Timothawes-1__01-Chapter-04.html

طب تعالوا نناقش الكلام حته حته علشان محدش يضحك علينا تاني من الكدابيين المنحرفين اللي قلوبهم ماتت  بعد ماالشرير كواها بالنار
 في الازمنه الاخيره

لما الروح يقول في الازمنه الاخيره يبقي قصده القرن التالت ولا الرابع ولا الروح كمان مش عارف ان الازمنه الاخيره انهي

وحتي لو قلنا تجاوزا ان الروح بيشير لكده ليه مامنعتش انت ياصاحب العلم والفهم ياقسيس يامعلم  تحريم انواع الاكل اللي حلال واللي حرام اللي صيامي واللي فطاري اللي يتاكل يوم الاربعاء ومايتاكلش يوم الجمعه اللي في الصيامات السيديه والصيامات الشكليه ..... ويعني انت عارف كويس ان تحريم نوع معين من الاكل ضد تعليم الكتاب لان كل الاكل من خليقه الله الجيده لكي نتناولها بشكر

رياء قوم كازبيين
يعني علشان ارضاء البطرك ولا الأسقف ويرضي عليك ويلاقيك بتنفذ اوامره واوامر اللي ماتوا قبله تنسي وتمسح بتعليم الكتاب الارض صدق الكتاب لما قال
كويت ضمائرهم بنار  وفي ترجمه تانيه ماتت ضمائرهم

لان كل خليقة الله جيدة و لا يرفض شيء اذا اخذ مع الشكر
5  لانه يقدس بكلمة الله و الصلاة

وكده هيحصل مشكله كبيره جدا لما تكون كل خليقة الله جيده هو هايحلل ايه ويحرم ايه راحت عليه يبقي ننسي التعليم ده احسن صح ياقسيس .......... والمشكله التانيه ان معني الكلام انه يقدس بكلمه الله والصلاه يعني الناس العاديه ممكن تقدس الاكل بصلاتها وبقرايتها لكلمه الله !!!!!!!!!!!! هو ده ينفع امال القسيس الكاهن يعمل ايه مش هو بس اللي حق التقديس ده حتي بيقولولوا دلوقتي ياقدس ابونا علشان هو اللي بيقدس الاكل والعيشه واللي عيشينها
لان كل خليقة الله جيدة و لا يرفض شيء اذا اخذ مع الشكر
لا حل ولا بركه للي هايقول لحد الاكل ده صيامي ولا فطاري ............ صح ياقسيس مش ده معني كلام الكتاب ولا ده غلط
طبعا كل الاخوه اللي بيقروا الكلام دلوقتي هايقولوا عليا قليل الادب ومش فاهم حاجه بس عايذ افكركم بباقي المقطع الكتابي
ان فكرت الاخوة بهذا تكون خادما صالحا ليسوع المسيح متربيا بكلام الايمان
......... انا بس حبيت افكركم

واوجه رسالتي لهؤلاء الذين حكم عليهم الكتاب بأنهم اصحاب القلوب الميته .... ارجعوا للكتاب وبلاش تملق وعمل اعمال جسديه لا تخص الله بل تخص التهود والوثنيه ومن البدع علشان ربنا يسمع لاصوامنا ولصرخاتنا ويعود ينجينا


................. الصوم الحقيقي كما يريد الكتاب ..... اشعياء 58
3  يقولون لماذا صمنا و لم تنظر ذللنا انفسنا و لم تلاحظ ها انكم في يوم صومكم توجدون مسرة و بكل اشغالكم تسخرون 4  ها انكم للخصومة و النزاع تصومون و لتضربوا بلكمة الشر لستم تصومون كما اليوم لتسميع صوتكم في العلاء5  امثل هذا يكون صوم اختاره يوما يذلل الانسان فيه نفسه يحني كالاسلة راسه و يفرش تحته مسحا و رمادا هل تسمي هذا صوما و يوما مقبولا للرب  6  اليس هذا صوما اختاره حل قيود الشر فك عقد النير و اطلاق المسحوقين احرارا و قطع كل نير7  اليس ان تكسر للجائع خبزك و ان تدخل المساكين التائهين الى بيتك اذا رايت عريانا ان تكسوه و ان لا تتغاضى عن لحمك




ليست هناك تعليقات: